مشکلات دندان

لق شدن دندان دائمی خطری جدی

هنگامی که دندان‌های دائمی لق شوند، جای نگرانی دارد و باید در اسرع وقت به یک دندانپزشک مراجعه نمایید. لق شدن دندان های دائمی نشانه‌ای از آسیب غیر قابل برگشت به ساختارها و استخوان‌های دهان هستند و باید فوراً اصلاح شوند. در صورت عدم درمان، این وضعیت احتمالاً بدتر شده و تحلیل استخوانی بیشتر می‌تواند رخ دهد. با ما همراه باشید تا در مورد این عارضه و خطر آن، مطلع شوید.

برای مطالعه بیشتر: آنچه درباره ی تغییر رنگ لثه باید بدانید

نشانه های لق شدن دندان دائمی

بافت لثه و استخوان دندان ها را در جای خود در دهان نگه می دارند. هنگامی که این ساختارها بطور جدی آسیب ببینند، دیگر نمی توانند حمایت لازم را برای دندان ها داشته باشند و به این ترتیب دندان ها لق می شوند. بیمارانی که دندان آنها لق می شود، معمولاً با ورم و قرمز شدن بافت لثه اطراف دندان و درد در صورت تماس اجسام خارجی با دندان روبرو می شوند. در این حالت ممکن است دندان لق شده دارای ترشحات التهابی یا چرک باشد. همچنین حرکت دندان در هنگام جویدن غذا در اکثر مواقع می تواند ناراحتی و دندان درد برای فرد به همراه داشته باشد. در این زمان دندان فرد معمولاً به مصرف غذاها و نوشیدنی های گرم و سرد بسیار حساس می شود.

برخی از علائم و عوارض لق شدن دندان عبارت‌اند از:

• تحلیل رفتن لثه
  • خونریزی از لثه
  • گیر کردن غذا در بین دندان‌ها
  • تشکیل چرک در اطراف دندان‌ها
  • التهاب در داخل دهان

اثرات ناشی از بیماری‌ لثه در مراحل ابتدایی قابل‌ درمان و جبران‌پذیر هست اما با پیشرفت بیماری ممکن است عوارض غیرقابل جبرانی ایجاد شوند بنابراین توصیه ما این است که به محض مشاهده اولین علائم، به دندانپزشک مراجعه کنید.

بوی بد دهان، معضلی ساده اما دردسرساز

شاید این مطلب هم برایتان جالب باشد: : لمینت دندان + از انواع آن تا عوارض احتمالی بعدی

پیشگیری از لق شدن دندان دائمی

همیشه و به صورت قطعی نمی‌توان از شل شدن دندان ها جلوگیری کرد. اما فرد می تواند برای کاهش خطر این وضعیت گام های اساسی بردارد. برای پیشگیری از لق شدن دندان حتما موارد زیر را در نظر بگیرید:

سلامت دندان
  • روزانه دو بار مسواک بزنید
  • یک بار در روز نخ دندان بزنید
  • سیگار نکشید
  • در معاینات دندانپزشکی شرکت کنید
  • هنگام بازی کردن و یا انجام برخی ورزش ها از گارد و محافظ دندان استفاده کنید.
  • برای کمک به جلوگیری از پوکی استخوان از پزشک خود در مورد دریافت مکمل کلسیم و ویتامین D سؤال کنید
  • دیابت خود را کنترل کنید
  • از مصرف داروهایی که میتوانند در لق شدن دندان نقش داشته باشند خودداری کنید.

درباره ی برداشتن لمینت دندان چه می دانید؟

دلایل لق شدن دندان دائمی

شرایط متعددی در خصوص بهداشت دهان و دندان وجود دارد که هر کدام می‌تواند منجر به لق شدن دندان‌ها گردد.

بیماری پریودنتال (لثه)

بیماری لثه، که با عنوان بیماری پریودنتال نیز نامیده می‌شود، یک عارضه‌ی شایع است که نه تنها لثه‌ها را بلکه رباط‌ها و استخوان‌های اطراف دندان‌ها را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. بیماری پریودنتال ناشی از التهاب است، و زمانی شروع می‌شود که باکتری‌ها روی دندان‌ها جرم و رسوب تشکیل می‌دهند. هنگامی که استخوان یا رباط‌ها به اندازه کافی خراب شوند، دندان‌ها لق می‌شوند. اگر بیماری پریودنتال با موفقیت درمان نشود، دندان‌ها در نهایت ممکن است بیفتند و یا نیاز به کشیده شدن توسط دندانپزشک داشته باشند.

سیر تا پیاز پریودنتیت

پوکی استخوان

پوکی استخوان بسیاری از زنان و مردان مسن را در معرض خطر شکستگی‌های استخوانی، به خصوص در ستون فقرات، مچ دست‌ها و باسن قرار می‌دهد. پوکی استخوان همچنین استخوان اطراف دندان را نیز ضعیف می‌کند، و منجر به لق شدن دندان و از دست رفتن احتمالی دندان‌ها می‌شود. پوکی استخوان و برخی از دیگر عارضه‌ها اغلب با بیس فسفونات‌ درمان می‌شوند. اگر چه بیس فسفونات‌‌ها به طور کلی مفید و بی‌خطر هستند، اما به ندرت ممکن است به یک عارضه‌ی جدی به نام استئونکروز فک منجر شوند.

ضربه‌ و آسیب‌

نیروهای مکانیکی مانند جویدن با دندان‌های نامرتب، دندان قروچه یا به هم فشردن دندان‌ها می‌توانند رباط‌های اطراف دندان را بکشند، که باعث لق شدن دندان‌ها می‌شود.

ضربه به دندان

صدمات به صورت همچنین می‌تواند باعث شل شدن رباط‌ها یا شکستگی استخوان اطراف دندان‌ها شود که منجر به لق شدن دندان‌ها می‌شود. هر گونه آسیب جدی به ناحیه صورت، باید بلافاصله توسط پزشک و دندانپزشک بررسی شود.

بارداری

تغییرات طبیعی بدن در طول بارداری می‌تواند به طور موقت باعث شل شدن رباط‌هایی شود که از دندان‌ها حمایت می‌کنند. این تغییرات می‌تواند موجب تحرک برخی از دندان‌ها شود اما در صورتی که لثه‌ها سالم باشند، این موضوع به طور کلی نگران کننده نیست. زنان باردار نسبت به افراد غیر باردار در پاسخ به جرم دندانی بیشتر در معرض التهاب قرار دارند. صرف نظر از علت بیماری پریودنتال، حضور آن علاوه بر شلی طبیعی رباط در دوران بارداری ممکن است منجر به از دست دادن دندان شود.

بیشتر بخوانید، بیشتر بدانید: با ارتودنسی لینگوال آشنا شوید

روش‌های درمان لق شدن دندان دائمی

درمان برای دندان‌های لق اغلب شامل درمان‌های مرسوم در مطب دندانپزشکی است. این درمان‌ها عبارتند از:

حفره خشک "عارضه ی کنترل پذیر"

تمیز کردن دندان‌ها

هنگامی که باکتری‌ها باعث عفونی شدن استخوان‌ها و لثه‌ها می‌شوند ممکن است پاکت‌هایی ایجاد شود. در صورتی که این مشکل زودهنگام تشخیص داده نشود، ممکن است نیاز باشد که دندانپزشک ابتدا با روش تمیز کردن عمقی دندان‌ها به نام جرم‌گیری (تراشیدن جرم از خط لثه) باکتری‌ها را از پاکت‌ها خارج کند. سپس می‌توان از پروتئین‌های تحریک کننده‌ی بافت یا غشاها برای تحریک لثه‌ها و استخوان‌ها به منظور بهبود و سفت شدن مجدد در اطرف دندان‌ها استفاده کرد. پس از این درمان، باید اقدامات مناسب بهداشت دهان و دندان را رعایت کرده و بطور منظم برای معاینه به دندانپزشک مراجعه شود.

تسطیح ریشه

تسطیح ریشه روشی است که می‌توان از آن در مراحل اولیه بیماری لثه که دندان‌ها شروع به لق شدن کرده‌اند استفاده کرد.

تسطیح ریشه دندان

هدف کمک به تغییر شکل دندان‌ها برای رهایی از لکه‌های زبر است بطوری که جرم‌ها نتوانند تجمع پیدا کنند. پس از آن، می‌توان از لیزر به منظور جدا کردن هر گونه پلاک و جرم باقیمانده استفاده کرد. این روش در صورتی که با بهداشت مناسب دندان ترکیب شود می‌تواند در کاهش پیشرفت بیماری لثه موثر باشد و امکان تقویت و شکل‌گیری لثه‌ها در اطراف دندان‌ها را فراهم کند. همچنین ترک سیگار نیز ضروری می‌باشد، زیرا تنباکو می‌تواند در روند بهبودی خلل ایجاد کند و باعث افزایش خطر عفونت در آینده شود.

درمان با آنتی‌بیوتیک

درمان بیماری لثه بسیار مهم است زیرا باکتری‌هایی که باعث این بیماری می‌شوند می‌توانند وارد بدن شده و منجر به بیماری‌های دیگر گردند. بیماری‌های پریودنتال می‌توانند در ابتلا به بیماری قلبی، سکته مغزی، عفونت در تمام بدن و زایمان زودرس نقش داشته باشند. بیماری لثه در کنار لقی دندان‌ها می‌تواند باعث دردناک شدن لثه‌ها و بوی بد دهان شود که در اثر غذا نمی‌باشد. اولین مرحله کنترل عفونت است و در برخی موارد ممکن است نیاز به قرار دادن مستقیم آنتی‌بیوتیک روی لثه باشد.

درباره مال اکلوژن بیشتر بدانید

پیوند استخوان

پیوند استخوان شامل جدا کردن لثه‌ها از دندان‌ها است بطوری که ریشه‌ها قابل تمیز شدن باشند و تمام پاکت‌ها پر شوند. این پر کردن شامل پیوند استخوان گرفته شده از استخوان و بافت‌های بدن خود شخص است. سپس لثه‌ها بخیه زده می‌شوند. پس از چند ماه، استخوان و بافت جدید شکل می‌گیرند بطوری که دندان مجدداً به لثه‌ها متصل می‌شود.

این محتوای مفید را هم دنبال کنید: درباره ی جرم گیری دندان و مزایا و معایب آن بیشتر بخوانید

سخن پایانی

در این نوشته در مورد لق شدن دندان دائمی و روش های درمان آن سخن گفتیم.  این امر عموما در سنین میانسالی اتفاق می‎افتد و با نگرانی شدید همراه است. در هنگام صبح، احساس لق شدن دندان بیشتر است. ممکن است برخی نسبت به آن بی توجه باشند، اما باید گفت لق شدن یکی از دندان‎ها‎ی دائمی به معنای زوال دندانهاست و یک مشکل جدی به شمار می رود.  امید است این مطلب برایتان مفید بوده باشد. شما هم نظرات و تجربیات خود را در کامنت با ما به اشتراک بگذارید.